Istoric

Goblenul este un gen de tapiserie denumit astfel dupa produsele manufacturii Gobelins un vestit centru francez de arta decorativa. Gobelins se dezvolta, incepand din secolul al XVII-lea, avand la baza, mai intai, manufacturi in care lucrau maestri flamanzi. In a doua jumatate a secolului al XVII-lea, la sugestia ministrului Colbert, atelierele au capatat denumirea de manufactura regala si au fost puse sub conducerea primului pictor al curtii, Charles Le Brun. Tapiseriile acestei manufacturi se executau dupa cartoanele-proiect ale unor celebri artisti, precum si ale unor artisti specializati in pictura decorativa: N. Mignard, Antoine si Charles Coypel, Audran le Jeune, Watteau, Boucher, J.F.Raffaeli, Monet s.a.
Pentru tapiseriile de Gobelins se utilizau subiecte mitologice si istorice, peisaje si motive vegetale stilizate, se transpuneau tablouri celebre sau proiecte originale cu caracter decorativ. In secolul XX atelierele sunt cunoscute sub denumirea de Manufactura Nationala Gobelins.

Goblenul este o lucrare similara picturii, dar care foloseste ca suport o panza speciala, iar drept culori, fire textile colorate.

Coaserea unui goblen consuma mult timp, necesita multa rabdare si manualitate, dar rezultatul va va aduce intotdeauna mari satisfactii.

Pictura cu acul in ochi de goblen, numita si broderie de goblen, s-a bucurat si se bucura de o mare atractivitate. Prelucrarea se realizeaza fie in cusatura goblen punct norvegian, fie in cusatura goblen petit point (punct mic), fie in combinatie cu amandoua.

Coaserea goblenului poate fi inceputa de oriunde doreste cusatorul goblenului, cu conditia sa se urmareasca o singura culoare si pe drumul cel mai scurt, pana se termina ata din ac. Pentru aspectul frumos al unui goblen nu se recomanda coaserea cu mai multe culori deodata sau pe zone strict delimitate. Este de dorit ca pentru fiecare ata din ac sa nu se inceapa si sa nu se termine coaserea goblenului cu noduri. Firul de mouline se poate trage prin cateva fire de tesatura atat la inceperea cat si la terminarea firului din ac.

Broderia goblen la punct mic pe panza de 100 ochiuri/cm2 se realizeaza prin coasere cu firul in doua (sau cu doua fire din cele sase ale firului de muline). Punctul de goblen norvegian pe panza de 100 ochiuri/cm2 se realizeaza cu firul in trei si cu doua impunsaturi alaturate peste doua fire de panza. Pentru panzele mai rare, cusatura goblenului se realizeaza in acelasi mod dar cu numar crescut de fire. Un model de goblen se poate coase si folosind cele doua feluri de ochiuri in combinatie. De regula fata, mainile si picioarele se executa in punct mic pentru a se putea cuprinde toate detaliile, iar partea cea mai mare din goblen se executa cu punct norvegian. In aceasta situatie goblenul capata dimensiuni mai mari si cu detalii bine redate.

Coaserea de calitate a unui goblen se realizeaza cand panza este bine intinsa pe un gherghef.

Spalarea goblenului duce la eliminarea tensiunilor acumulate in timpul coaserii goblenului, la eliminarea murdariei si la inviorarea culorilor. Uscarea unui goblen se face in stare intinsa iar cand este preuscat goblenul se calca pe spate peste o panza alba, subtire, din bumbac.

Pentru inramarea goblenului este nevoie de o placa de lemn de esenta tare (placaj) la marimea goblenului cusut. Placa se asaza pe dosul goblenului iar marginile de rezerva ale panzei se pun in asa fel incat sa se poata lipi pe dosul placii cu clei. Bineinteles, trebuie sa se aiba grija ca liniile de tesatura sa fie drepte si paralele, atat in lung cat si in lat iar liniile de goblen, de asemenea. Atat timp cat cleiul de pe spatele placii nu s-a uscat, aceste linii se pot corecta prin tragere.